Wednesday, June 27, 2012

About Pain / Tentang Kepedihan

I must become objective. I must become aware of the pain I am experiencing, because in the middle of that pain is where I can find my passion, my pleasure, and my joy.
I must look into the heart of darkness at some point and realize that a series of events created this identity I am living in.
No matter where I am on my journey, no matter what city I live in, if I'm living in denial, it's time for me to change. Its time for me to begin to let go.
It is in letting go that I will find the light in the heart of the darkness.
There is an end to every tunnel-the key is to find the light,
focus in it,
and create a practical plan to journey towards it,
step by step,
day by day.

Adapted from: Stop Wasting Time and Start Your Life *Jeffery Combs

*In Malay*

Aku mesti menjadi lebih objektif. Aku perlu sedar tentang kepedihan yang aku alami, kerana di tengah-tengah kepedihan itu adalah tempat dimana aku boleh mencari semangatku, perasaan berbesar hati, dan kegembiraan.

Bakal menjelang ketika, di mana aku perlu melihat ke dalam kegelapan hatiku, dan menyedarkan diriku sendiri
tentang siri-siri peristiwa yang mewujudkan identiti kehidupanku.

Tidak kira di mana aku dalam perjalananku, tidak kira dimana tempat tinggalku, jika aku masih kekal hidup dalam penafian, maka ia adalah masa untuk aku berubah.

Masanya bagi aku untuk mula melepaskan.

Dengan melepaskan, aku membebaskan diriku untuk mencari cahaya di tengah-tengah kegelapan.

Setiap terowong memiliki penghujung-kunci untuk mencari cahaya di penghujung terowong, adalah dengan memberi tumpuan ke arahnya,dan mewujudkan satu pelan yang praktikal untuk mengembara ke arah itu,langkah demi langkah,hari demi hari.

2 comments:

  1. hi fad...semoga berjaya kuar dari kegegelapan dan menemui sinar cahaya kehidupan... :)

    ReplyDelete