Tuesday, January 22, 2013

Kasih Pohon Rambai


 

Kasih Pohon Rambai

by Farida Adnan on Tuesday, January 22, 2013 at 1:37pm ·


Hectic Happy Birthday for me. Struggling with my report, and gonna have to meet with Commissioner/ Vice Chairman Datuk Khaw in a bit. Yikes!  Oh, I am floored by well wishes and I dont have time to reply and return the gesture yet.  I will, later today I hope.  Anyway, when I got back to my cubicle, I found flowers and a huge cake and a birthday card-in Braille!-waiting for me amidst the mess. I love my Ashadness! Thank you so much.. But just thought of sharing what my father emailed me, my birthday email, that made me cry :) I love it when he writes. 
Will upload photos soon. 


KASIH POHON RAMBAI

AHAD LEPAS, ayah ke Perting Valley. Dua minggu tiada ke sana, jangkaan ayah, buah-buah masih banyak. Rupanya banyak sudah jatuh, kerana terlalu masak.

TERUJA setelah lebih 15 tahun, satu-satunya pohon rambai kita, yang ayah tanam kerana Inn sangat sukakan buahnya ; berbuah. Benar, buah sulung ini sikit sahaja, ada ayah bawa pulang beberapa tangkai, tetapi rasanya manis. Ayah bungkuskan dengan surat kabar lama, disimpan dalam peti sejuk.

SEMENJAK Inn lahir ke dunia, sampai dewasa, kasih sayang ayah pada Inn dan adik -beradik, tidak tumpah tidak luntur. Buat ayah, Inn lah kegembiraan, kasih sayang dan perhatian ayah. Bahagia, ayah juga menerima kegembiraan, kasih sayang dan perhatian dari Inn.
JUSTERU untuk Inn, secara khusus, ayah setiap hari telah dan akan mendoakan semoga Inn berterusan mengecap kebahagiaan yang total bersama-sama dengan Ashad, suami yang paling penyayang di dunia. Jika berkesempatan, saban fajar ayah akan terus berdoa kepada Allah, semoga Inn sembuh dan diberi kesihatan yang sempurna. Lebih dari itu, semoga Inn berdua  dianugerahi beberapa cahaya mata yang comel, sempurna, sihat, bijaksana, soleh / solehah ; bakal menyambung zuriat berjiwa Islam sejati.

BERBALIK kepada bungkusan rambai -  walau dibungkus layu di dalam peti, sesungguhnya ia dipetik dari pohon yang ayah tanam - untuk Inn(yang ayah sebutkan pada awal coretan ini), adalah lambang kasih sayang ayah. Kasih ayah sepenuhnya ini, ayah hadiahkan pada Inn, untuk hari jadi Inn, pada hari ini. Selamat hari lahir Inn, ayah sangat sayang padamu.

Putrajaya,
22 Januari, 2013.

No comments:

Post a Comment